Geen
2012-02-17 Authenticiteit en levenskunde
“De vervallene is een zelfmoordenaar die voortbestaat.”
Ortega y Gasset
AUTHENTICITEIT EN LEVENSKUNDE
In het licht van onze tijd
Authenticiteit is een thema dat al geregeld ter sprake kwam in verschillende cursussen, maar altijd maar even tussendoor, en dan ook nog in algemene bewoordingen benoemd. Deze cursus echter stelt authenticiteit centraal en werkt het begrip concreet uit voor het persoonlijke leven. Daarbij worden talrijke obstakels en valkuilen van vooral ook onze tijd geschetst, die de realisatie van ‘echtheid’ bemoeilijken of erger nog, doen mislukken. Mislukking is een risico, en een mogelijke ramp. Want, zegt Ortega y Gasset, in het falen van de zelfrealisatie ben je “een schim van jezelf, een vervallene”, en als zodanig een “zelfmoordenaar die voortbestaat”.
Voor het bereiken en behouden van authenticiteit is, vanwege de vele obstructies, behalve levenskunst ook veel levenskunde vereist. Die levenskunde komt daarom ook uitgebreid aan bod.
De gang van de cursus is ongeveer als volgt:
1. Jean-Jacques Rousseau over het evenwicht tussen eigenliefde en mededogen
2. Søren Kierkegaard over het (wankele) evenwicht tussen esthetisch (genietend) bestaan en ethisch bestaan
3. Masao Abe, met zijn uitleg van het Zenboeddhisme, als zijnde een onthechte hechting die ruimte biedt aan zowel de vreugde van het leven als het mededogen
4. Nietzsche met zijn wil tot macht en het overstijgen daarvan in wat hij noemt “de schenkende deugd”. Met daarbij een vleugje Levinas… om de ‘overeenkomst’ tussen beide denkers te schetsen
5. René Girard over de gangbare relatie tussen mensen als een relatie van rivaliteit, en hoe die te overwinnen in de geweldloze naastenliefde
6. Charles Taylor en zijn visie op deze tijd als de mogelijkheid om hoog te stijgen (authenticiteit) en diep te vallen (platvloersheid), gekoppeld aan kritische kanttekeningen, onder andere van Ortega y Gasset
7. Levenskundige tips, onder meer van Nietzsche, Wilhelm Schmid en Gerd Achenbach.
8. Vervolg levenskundige tips
Er wordt acht dagdelen les gegeven, 's ochtends van 10.30 tot 12.30, 's middags van 15.00 tot 17.00, 's avonds van 20.00 tot 21.30 uur. De zondagmiddagsessie begint om 14.00 en eindigt om 15.30 uur. Naast de informatie is er plaats voor vragen, discussie, terwijl toch, naar goed en gewaardeerd gebruik, de informatie de nadruk houdt. Klassiek onderwijs dus, maar op een wijze die wakker houdt.